Het huwelijk

De liefde tussen 2 mensen, die ervoor kiezen om samen tot elkaars geluk in het leven verder te gaan, wordt vaak ervaren als een wonder, een Godsgeschenk. Het is een weerspiegeling van Gods liefde tot en relatie met de mens.In dankbaarheid kiezen mensen dan ook om dit geluk te vieren en te bekrachtigen in het kerkelijk huwelijk te midden van de geloofsgemeenschap. Het ervaren van het wonder roept ook op tot verantwoordelijkheid voor deze liefdesrelatie. Het is dus ook belangrijk, dat de keus voor een kerkelijk huwelijk een bewuste keus is.

In principe kan dit. U dient minimaal voor de wet getrouwd te zijn. Daarnaast zijn er nog andere voorwaarden. Neem voor verdere informatie contact op met het secretariaat.

Als men besluit dit sacrament te willen vieren moet men ruim van te voren (een paar maanden) contact opnemen met uw het parochiesecretariaat. Ter voorbereiding vinden er enkele gesprekken plaats met de pastor. In overleg wordt de huwelijksviering voorbereid die een persoonlijk karakter kan dragen.

Dit wordt besproken bij de voorbereidende gesprekken. Zie: hoe verloopt de voorbereiding.

De invulling van de viering overlegt de pastor met het bruidspaar. Het boekje zal hierop aansluiten.

Dit kan in overleg met het secretariaat en na toestemming van de (regio) pastoor.

Ja, zij wordt aangekondigd in de kerk en het kerkblad.

Het bruidspaar kan in overleg met de koster zelf voor de versiering van de kerk zorgen

Ja, het bruidspaar kan dit zelf regelen. Het heeft de voorkeur dit te beperken tot een fotograaf en/of filmer.

Alleen de Antoniusparochie te Kortenhoef heeft een parochiezaal. U kunt hiervoor contact opnemen met het secretariaat.