We ontmoeten vandaag een milde Jezus en een strenge Jezus. Ja, Jezus heeft twee kanten. Hij is beslist niet alleen de lieve Heer die alles goed vindt en alles door de vingers ziet en alles met de mantel der liefde bedekt. O nee. Waarom niet? Omdat hij ons welzijn op het oog heeft, omdat hij wil dat het ons echt goed gaat, daarom grijpt hij af en toe naar pijnlijke medicijnen.
Eerst de milde Jezus. Er zijn personen die niet tot de volgelingen van Jezus behoren en die toch in zijn naam profeteren en duivels uitdrijven. Dat schiet de leerlingen in het verkeerde keelgat. Die klagen hen aan bij Jezus. Dat zijn zij die ertegen zijn dat sommige pastores zich niet strikt aan de kerkelijke regels houden en niet precies het kerkelijk wetboek volgen. Tegen pastores bijvoorbeeld die het menselijk geluk bijvoorbeeld van gescheiden en hertrouwde mensen, hoger stellen dan de letter van de wet. Maar voor zulke mensen heeft Jezus juist begrip.
Er zijn ook veel niet gedoopte, er zijn veel mensen die niet tot de kerk behoren, die niet Rooms-katholiek zijn, en die voortreffelijke mensen zijn, die oog hebben voor de armen, die de helpende hand reiken aan mensen in nood, die hun handen uitsteken om vluchtelingen te helpen, die anderen niet afrekenen op de letter van de wet. Met hen is niets mis. Nee, waren alle gelovigen maar zo. Jezus is ruimhartig, hij houdt zijn armen wijd gespreid en sluit niemand buiten.
Maar er is ook een strenge Jezus, een harde, een veeleisende. En die komt ons in het tweede deel van het evangelie tegemoet. Je hoort tegenwoordig wel dat van een dief een hand wordt afgehakt. De Taliban dreigen zulke dingen weer te gaan doen. Dan zal hij voortaan zijn handen wel thuishouden. Of een voet wordt afgehakt of een oog uitgestoken. In Zuid-Afrika was er een hoge geestelijke die ervoor pleitte criminelen een hand of een voet af te hakken of een oog uit te steken. Hij was ervan overtuigd  dat de criminaliteit dan zienderogen zou afnemen. Maar dat zijn barbaarse straffen. Maar in het evangelie van vandaag staat dat ook. Het is duidelijk: wie dat letterlijk uitvoert, zit fout. Het verminken van een ander mag nooit plaats vinden. Maar Jezus zegt het wel. En in een trits, met nadruk. Als dat letterlijk werd uitgevoerd, zouden er heel wat verminkte mensen rondlopen. Wij misschien ook. Maar hij bedoelt dat natuurlijk niet letterlijk, maar de retorische vorm van de trits, hand, voet, oog, liegt er niet om. We hoeven het dus niet letterlijk te nemen, maar we mogen het ook niet vergoelijken. Het is een aansporing om radicaal te breken met een slechte gewoonte. Niet beetje bij beetje minderen, maar meteen en zonder aarzelen een dikke streep eronder.
De milde Jezus spreekt mij meer aan dan de strenge, maar ik mag niet de ene kiezen en de andere verwerpen. Dan doe ik hem geen recht. Dan heb ik maar een helft. Hij is één geheel. Zo is het ook met de kerk. Als zij dingen zegt die in ons straatje passen, dan gaan we mee. Maar als ze uitspraken doet, die ons niet zo goed liggen, o ja, dan komen we met kritiek. We lopen achter iemand aan die het evangelie op onze maat snijdt, maar o wee, als iemand met teksten uit het evangelie komt van dat we anderen moeten vergeven, onze vijanden liefhebben en vreemdelingen opnemen, dan proberen we daaronder uit te komen.
God wil de wereld anders. Wie daar iets aan kan bijdragen, is van harte welkom, van welk geloof hij ook is. Is een dictator of een politiek systeem zo ruimhartig? Nee, die sluiten buiten, houden op afstand en dissidenten worden zelfs naar strafkampen gestuurd. Bij Jezus is iedereen welkom, maar niet op elke voorwaarde. Wie zijn handen niet thuis kan houden, steelt of slaat, moet radicaal daarmee ophouden. Wie niet kan ophouden met roddelen, kwaadspreken en liegen, moet zelf zijn tong afsnijden, figuurlijk  natuurlijk maar radicaal.  Anders wordt de wereld nooit het koninkrijk van God, ook niet een klein stukje.

Jezus is ruimhartig en veeleisend. Zie je hoe ruimhartig? Hij zegt: “Wie maar een beker water reikt aan een dorstig iemand, die zal zijn loon niet ontgaan.” En wat is nu een beker water? Maar hij is streng als wij ons niet kunnen beheersen, omdat hij het beste voor ons wil. AMEN.

Leo Wenneker

EN ZO HET LEVEN BINNENGAAN

Heer, wijs de weg aan onze voeten
in heel ons hachelijk bestaan.
Laat ons de zuiverheid ontmoeten
en zo het leven binnengaan.

Leer onze handen alle dagen
de eerbied voor het zwakke aan.
Laat ons alleen uw rijk najagen
en zo het leven binnengaan.

Leer onze ogen u te kiezen
boven de wereld en zijn waan.
Laat ons het leven hier verliezen
en zo het leven binnengaan.

Leer ons ontzag voor al het tere
geloof dat u is toegedaan.
Laat ons het goed vertrouwen leren
en zo het leven binnengaan.

Verlos ons, Heer, dat ons het kwade
nooit in zijn boeien weet te slaan.
Laat ons bestaan in uw genade
en zo het leven binnengaan.

Michel van der Plas












VOORBEDE 26 B 2021

V. Barmhartige God, in vertrouwen op U bidden wij:

L. – voor mensen die durven werken aan de vrede,
    in hun eigen omgeving en in de wereld waarin wij leven:
    dat zij tezamen met medestanders zich hiervoor inzetten,
    dat uw visioen van vrede werkelijkheid wordt.
    (…) Laten wij zingend bidden.

L. – voor mensen
    die voor anderen een bron van inspiratie zijn,
    voor profeten en gangmakers,
    voor bezielers en kunstenaars:
    dat zij de wereld beter en mooier maken,
    dat uw Geest hen steeds blijft bezielen.
    (…) Laten wij zingend bidden

L. – voor mensen die zich onzeker en onveilig voelen
    als de hun vertrouwde regels en voorschriften veranderen:
    dat zij om kunnen gaan met de vrijheid
    die hun geboden wordt
    en dat zij kunnen leven zonder angst.
    (…) Laten wij zingend bidden.

L. – voor mensen op de vlucht uit oorlog en armoede,
    over land of over zee,
    op zoek naar een nieuw en veilig bestaan:
    dat er geen barrières worden opgericht,
    dat zij gastvrij worden ontvangen
    als zij werkelijk in nood zijn.

V.      voor de gebruikelijke intenties

         Goede God, zie vol ontferming  neer op al uw mensen.
         Verhoor onze gebeden en sterk ons verlangen
         in ons dagelijks leven uw wil te volbrengen.
         Door Jezus Christus, uw Zoon, onze Heer,
         in de eeuwen der eeuwen. AMEN.


In de naam van de Vader…
De genade van onze Heer Jezus Christus…
Van harte welkom…
Het woord evangelie betekent blijde boodschap, goed bericht, goed nieuws.
Het stukje uit het Marcusevangelie dat wij vandaag te horen krijgen is dat ook, maar er zit ook een harde kant aan. Dus enerzijds is het mild en ruimhartig, anderzijds scherp. Hoezo dan blijde boodschap? Omdat het evangelie ons welzijn op het oog heeft en dan kunnen voorschriften en regels die ons moeite kosten niet uitblijven. Zetten we onze oren en ons hart open om het woord dat leven wekt goed te verstaan.

Broeders en zusters, belijden wij onze zonden, bekeren wij ons tot God om de heilige eucharistie goed te kunnen vieren. Een ogenblik stilte.

Moge de almachtige God zich over ons ontfermen, onze zonden vergeven en ons geleiden tot het eeuwig leven. AMEN.


COLLECTAGEBED
Goede God,
Gij kent geen aanzien des persoons
en sluit niemand van uw liefde uit.
Blijf ons voor ogen houden dat echte liefde
altijd meer let op de ander dan op onszelf.
Geef dat wij ons niet beter wanen dan anderen,
en het goede erkennen dat buiten ons bij anderen wordt gedaan.
Door onze Heer Jezus Christus, uw Zoon,
die met U leeft en heerst in de eenheid van de heilige Geest,
God, door de eeuwen der eeuwen.  AMEN.







credits  / cookie gebruik